5 tips til at konverteringsoptimere din hjemmeside

5 november | Jessica Nielsen

Selvom du måske allerede har en smukt designet hjemmeside, er det ikke nødvendigvis nok til at tiltrække og fastholde dine besøgende. For at konvertere dine besøgende til loyale kunder, er det afgørende at konverteringsoptimere din hjemmeside. Konverteringsoptimering handler om at finjustere brugeroplevelsen for at få dine besøgende til at interagere mere med din hjemmeside, hvad enten det er at tilmelde sig dit nyhedsbrev, foretage et køb eller udfylde en kontaktformular. I dette blogpost vil vi udforske fem afgørende tips til at hjælpe dig med at maksimere konverteringsraten på din hjemmeside og omdanne dine besøgende til engagerede kunder.

Responsivitet

Responsivitet er en af de mest afgørende faktorer, når det kommer til konverteringsoptimering af din hjemmeside. Vi lever i en digital tidsalder, og derfor kan du med stor sandsynlighed forvente at dine besøgende bruger en bred vifte af enheder, lige fra store stationære computere til smartphones. Hvis din hjemmeside ikke er responsiv, hvilket vil sige at den ikke tilpasser sig forskellige skærmstørrelser og enheder, risikerer du at miste mange af dine potentielle kunder. Sørg derfor for at din hjemmeside er optimeret med udgangspunkt i dine besøgendes foretrukne device. Hvis du ikke ved hvilke enheder dine besøgende bruger, kan du fx downloade MonsterInsigths, som er et data- og analyseværktøj, hvor du vil kunne se fordelingen af de enheder dine besøgende bruger til at besøge netop din hjemmeside. I langt de fleste tilfælde kommer den største andel af besøgende formentlig ind på din hjemmeside fra mobilen. Så sørg for at dit design som minimum er tilpasset til mobil. 

En responsiv hjemmeside sikrer, at dit indhold og layout ser lige så godt ud på mobil som på computer. Dette forbedrer ikke kun brugeroplevelsen, men det øger også chancen for, at besøgende foretager de handlinger du ønsker, uanset hvilken enhed de bruger. Så sørg for, at din hjemmeside er fuldt responsiv, og at den tilpasser sig forskellige skærmstørrelser for at sikre en god brugeroplevelse og maksimere konverteringerne.

Brugervenlighed

Brugervenlighed spiller en afgørende rolle i konverteringsoptimering. Når din hjemmeside er nem at bruge, er sandsynligheden for at dine besøgende engagere med den også langt højere. For at forbedre brugervenligheden skal du starte med at sikre dig, at du har en intuitiv navigation. Det er vigtigt, at dine besøgende nemt kan navigere rundt. De skal kunne finde det, de leder efter, uden at skulle gennemsøge sider og klikke igennem en labyrint af links. Sørg derfor for at din hjemmeside er logisk opbygget og hold den simpel – less is more (dette mantra gælder i særdeleshed når det kommer til brugervenlighed). Organiser din hjemmesides menustruktur logisk og brug klare, beskrivende titler for at hjælpe besøgende med at forstå, hvor de kan finde de informationer eller produkter de har brug for. 

Derudover er det afgørende at minimere distraktioner. Undgå overfyldte sider med for mange elementer, der kan distrahere dine besøgende fra den primære handling, du ønsker, at de skal udføre. Husk også at tage kunden i hånden ved at guide dem gennem din hjemmeside med tydelige ‘CTA’er’ call-to-action-knapper og formuleringer, der opfordrer dine besøgende til at handle. Brugertest din hjemmeside for at identificere eventuelle flaskehalse eller områder, hvor brugervenligheden kan forbedres, og vær åben for at foretage de nødvendige ændringer for at optimere brugeroplevelsen. Husk, at en brugervenlig hjemmeside er en afgørende faktor for at øge konverteringer og tiltrække kunder.

Scanbarhed

Når dine besøgende ankommer til din hjemmeside, har du kun få sekunder til at fange deres opmærksomhed og give dem en grund til at blive længere. For at holde på dine besøgende er det vigtigt at din hjemmeside er overskuelig og derfor er det vigtigt at gøre den scanbar. Scanbarhed er en afgørende faktor for konverteringsoptimering, da vi ofte scanner en hjemmeside i stedet for at læse hvert eneste ord og paragraf. Der findes flere måder hvorpå du kan øge scanbarheden; brug punktform frem for lange tekster, fremhæv vigtige ting med fed og brug illustrationer og tal.

For at forbedre scanbarheden skal du strukturere dit indhold på en måde, der gør det nemt for dine besøgende at absorbere information hurtigt. Dette kan du gøre ved at bruge overskrifter og underoverskrifter for at organisere din tekst, bruge korte og præcise afsnit samt inkludere punktopstillinger og lister, hvor det er relevant. Brug også gerne relevante billeder og grafikker til at hjælpe med at bryde teksten op og gøre hjemmesiden mere visuelt tiltalende. Husk, at en velstruktureret hjemmeside, der er let at scanne, giver besøgende mulighed for at finde de oplysninger, de søger, nemt og hurtigt. Dette vil øge sandsynligheden for, at de udfører den ønskede handling, om det så er at tilmelde sig, købe et produkt eller kontakte dig for yderligere oplysninger. Så sørg for, at din hjemmeside er let at scanne for at optimere konverteringerne.

Når dine besøgende ankommer til din hjemmeside, har du kun få sekunder til at fange deres opmærksomhed og give dem en grund til at blive længere. For at holde på dine besøgende er det vigtigt at din hjemmeside er overskuelig og derfor er det vigtigt at gøre den scanbar. Scanbarhed er en afgørende faktor for konverteringsoptimering, da vi ofte scanner en hjemmeside i stedet for at læse hvert eneste ord og paragraf. Der findes flere måder hvorpå du kan øge scanbarheden; brug punktform frem for lange tekster, fremhæv vigtige ting med fed og brug illustrationer og tal.

For at forbedre scanbarheden skal du strukturere dit indhold på en måde, der gør det nemt for dine besøgende at absorbere information hurtigt. Dette kan du gøre ved at bruge overskrifter og underoverskrifter for at organisere din tekst, bruge korte og præcise afsnit samt inkludere punktopstillinger og lister, hvor det er relevant. Brug også gerne relevante billeder og grafikker til at hjælpe med at bryde teksten op og gøre hjemmesiden mere visuelt tiltalende. Husk, at en velstruktureret hjemmeside, der er let at scanne, giver besøgende mulighed for at finde de oplysninger, de søger, nemt og hurtigt. Dette vil øge sandsynligheden for, at de udfører den ønskede handling, om det så er at tilmelde sig, købe et produkt eller kontakte dig for yderligere oplysninger. Så sørg for, at din hjemmeside er let at scanne for at optimere konverteringerne.

Brug data

Det kan give dig en betydelig fordel at bruge data som en del af din konverteringsoptimeringsstrategi. Data er afgørende for at forstå, hvordan dine besøgende interagerer med din hjemmeside og identificere områder, der kræver forbedring. Der er flere webanalyseværktøjer til rådighed, som kan give dig indsigt i dine besøgendes adfærd og præferencer. Fx kan du vælge at bruge MonsterInsights til at overvåge trafikken og brugeradfærden på din hjemmeside. Det giver dig et værdifuldt indblik i hvilke sider folk besøger, hvor lang tid de bruger på din hjemmeside, hvad de klikker på (og ikke klikker på), hvor de kommer fra og meget mere. 

Ved at analysere dataene kan du opdage mønstre og tendenser, der kan hjælpe dig med at træffe informerede beslutninger om hvilke ændringer du bør foretage på din hjemmeside. Du kan fx identificere sider med høj bounce rate, hvilket er sider dine besøgende hurtigt forlader, og arbejde på at forbedre dem, så du får en lavere bounce rate. Du kan også spore, hvor besøgende klikker mest, og bruge den viden til at placere vigtige elementer som call-to-action-knapper strategisk.

Sidst men ikke mindst kan du vælge at lave en A/B-test. A/B-test er en værdifuld metode til at forstå, hvilke ændringer der har den største indvirkning på konverteringer. Det gør du ved at oprette to versioner af en side, som du præsenterer for forskellige grupper af besøgende.  Herefter kan du måle, hvilken version der klarer sig bedst, og derefter træffe beslutninger baseret på resultaterne.

Samlet set giver brugen af data dig mulighed for at træffe velinformerede beslutninger om, hvordan du bedst kan optimere din hjemmeside for at øge konverteringerne. Det hjælper dig med at forstå, hvad der virker, og hvad der ikke virker, og giver dig mulighed for at tilpasse din strategi løbende for at opnå de bedste resultater.

Hastighed

Hastighed er en vigtig faktor når det kommer til konverteringsoptimering, da ingen gider at spilde tid på at vente på, at en hjemmeside står og indlæser. Hvis din hjemmeside er langsom om at indlæse, er risikoen for, at dine besøgende hurtigt forlader den, meget høj. Det kan have en negativ indvirkning på din konverteringsrate og kundeengagement.

En hurtig indlæsningshastighed er helt afgørende for brugeroplevelsen og ikke mindst for søgerangering. Der er flere måder hvorpå du kan forbedre hastigheden på din hjemmeside. Først og fremmest skal du reducere størrelsen på dine billeder og grafikker, så de ikke er unødigt store. Der findes op til flere komprimeringsværktøjer, som du kan bruge til at opnå de rigtige formater og sikre, at billederne indlæses hurtigt uden at kvaliteten forringes. 

En anden vigtig faktor er at undgå for mange unødvendige plugins, da de er med til at sænke indlæsningshastigheden. Dan dig derfor et overblik over hvilke plug-ins du har installeret og sorter ud i de plug-ins, du ikke har brug for. Endelig kan det være afgørende hvilken hostingudbyder du vælger, da ikke alle udbydere kan levere en hurtig serverhastighed og sikre, at din hjemmeside er tilgængelig for besøgende hele tiden.

Går du igennem disse steps, kan du være sikker på at din indlæsningshastighed forbedres og det har en betydelig positiv indvirkning på brugeroplevelsen og kan hjælpe med at øge konverteringerne.

Investering i din online succes

Konverteringsoptimering af din hjemmeside er en investering i din online succes. Ved at implementere de fem tips, vi har gennemgået her – responsivitet, brugervenlighed, scanbarhed, brug af data og hastighed – kan du helt sikkert forbedre din hjemmesides evne til at omdanne dine besøgende til kunder. Husk, at konverteringsoptimering er en kontinuerlig proces. Hold øje med dine data, foretag regelmæssige tests og tilpas dig ændringer i brugernes adfærd og præferencer.

Andre læste også...